Jeśli mają Państwo wątpliwości co do mojej działalności, chciałbym je rozwiać. W tym celu zamieściłem kilka pytań moich Klienów, które zadawali Oni podczas naszych kontaktów biznesowych. Pytania i odpowiedzi są zamieszczone poniżej:
Tak, pracuję dla Klientów z całej Polski. Wypracowałem świetnie sprawdzający się w praktyce model współpracy z Klientami. Wszelki umowy zawieram zdalnie z wykorzystaniem faksu, poczty elektronicznej oraz tradycyjnej poczty. W dobie internetu i powszechnego dostępu do telefonu nie ma też przeszkód, aby wszelkie sprawy omówić z wykorzystaniem takich właśnie środków komunikacji.
Po otrzymaniu od Klienta konkretnego zapytania, zawierającego podstawowe informacje o jego firmie i określającego co ma być przedmiotem biznesplanu, wysyłam do Klienta emailem lub faksem konkretną ofertę cenową. Po jej zaakceptowaniu, wysyłam Klientowi emailem lub pocztą wzór standardowej umowy o wykonanie biznesplanu. Klient drukuje umowę w dwóch egzemplarzach, podpisuje, a następnie oba egzemplarze wysyła do nas tradycyjną pocztą. Po otrzymaniu przesyłki, podpisuję umowy i niezwłocznie odsyłam jeden egzemplarz do Klienta. Równolegle z załatwianiem formalności, sporządzam i wysyłam do Klienta emailem lub faksem listę pytań dotyczących planowanego przedsięwzięcia i samej firmy. Pytania nie są trudne - zazwyczaj osoba, która zna dobrze firmę i planowane przedsięwzięcie jest w stanie bez problemu na te pytania odpowiedzieć. Po otrzymaniu odpowiedzi oraz dodatkowych danych typu sprawozdawczego (bilans, rachunek zysków i strat), przystępuję do pisaniabiznes planu. Mogę w tym czasie kontaktować się z Klientem w celu wyjaśnienia pewnych kwestii. Gotowy biznesplan wysyłam do Klienta pocztą wraz załączoną płytą cd z wersją elektroniczną, co w razie potrzeby umożliwi mu samodzielne wykonanie dodatkowych egzemplarzy.
Wszystkie opracowania są drukowane na wysokiej jakości papierze. Są zbroszurowane poprzez np. bindowanie lub zastosowanie listwy bocznej. Oprócz części opisowej, zawierają niezbędne wykresy graficzne i schematy wydrukowane w odpowiednich kolorach. Część analityczna jest wyodrębniona i zawiera szczegółowe wyliczenia w formie odpowiednich tabel.
Zależy to przede wszystkim od rodzaju opracowania i od Klienta. Jeśli w miarę sprawnie udzieli odpowiedzi na moje pytania i wykazuje wole współpracy, to czas ten nie przekracza 14 dni. Jeśli Klientowi zależy na czasie, jesteśmy w stanie skrócić ten okres.
Niestety, nie. Jeśli jakikolwiek niezależny specjalista lub firma zajmująca się tym samym, co ja, sugeruje coś takiego, to jest to zwykle naciąganie Klienta.
Najtaniej będzie wówczas, gdy Klient zrezygnuje w ogóle ze sporządzania biznesplanu. Ale poważnie... Specjalistyczna wiedza jest bardzo droga. Jest to związane z tym, że nabywa się ją latami, a czasami dziesiątkami lat. Oszczędzanie na takiej wiedzy może przynieść odwrotne skutki od zamierzonego. Jakość kosztuje. Proszę zwrócić uwagę, ile dni trzeba poświęcić na opracowanie biznesplanu i następnie odnieść ten czas do przeciętnych miesięcznych zarobków. Na pocieszenie mogę dodać, że wykonanie biznesplanu przez międzynarodowe firmy konsltingowe działające w Polsce, z którymi nie mogę się porównywać, kosztuje średnio nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych.